Enorm vekst for Helthjem

Pressemelding

Opplever over 140 prosent økning i første kvartal: - Nesten for godt til å være sant, sier daglig leder, Anders Angen.

ENORM VEKST: Helthjem leverer gode resultater for første kvartal. Foto: Helthjem
EKSTREM VEKST: Helthjem leverer gode resultater for første kvartal. Foto: Helthjem

Publisert: 04. april 2021

Det har vært en sterk start på 2021 for det Schibsted-, Amedia-, og Polaris-eide selskapet, som i første kvartal kunne rapportere over 3,4 millioner pakker, en volumvekst på 146 prosent fra samme periode året før.

Et av produktene som presterer langt over normalt er hjemlevering av netthandelspakker, som har en volumvekst på 175 prosent sammenlignet med første kvartal i 2020. Anders Lunde Angen, daglig leder i Helthjem Netthandel, er sikker på hvorfor selskapet leverer så godt som det gjør.

- Dette er svært gode volumtall for oss, i en periode som normalt sett er blant årets roligste, noe som viser hvor sterk veksten i hjemlevering har fortsatt å være inn i 2021. Helthjem består av en hardtarbeidende gjeng som er stolte over det vi gjør og hva vi får til, noe som vises godt i resultatene våre.

FORNØYD: Anders Lunde Angen, daglig leder i Helthjem Netthandel, er begeistret over pakkevolumet. Foto: Helthjem

Gjenbruk vokser stort

Det er spesielt levering av pakker mellom privatpersoner som øker mest, med en vekst på hele 211 prosent hittil i år. En stor andel av kundene som sender pakker fra eget hjem gjør det i forbindelse med gjenbrukssalg på markedsplasser som Finn.no, Tise og Bookis.

- Vi opplever en stadig økende etterspørsel i markedet for vår hjem-til-hjem-løsning, noe som viser at vår strategi om å legge til rette for forenklet gjenbruk fungerer. Vi sendte like mange pakker mellom privatpersoner i løpet av de tre første ukene i 2021, som i hele første kvartal i 2020. Det er helt ekstremt, og noe vi er veldig stolte over, sier Angen.

Juletilstander

Pakkevolumet gjennom Helthjem-nettverket har i store deler av første kvartal vært på samme nivå som under julehandelen i fjor - den mest hektiske tiden av året.

En faktor bak de sterke veksttallene innen hjemlevering av pakker, er nedstengningene i de store byene med stengte butikker og kjøpesentre. Koronarestriksjoner og nedstengninger har blant annet bidratt til en økning innen netthandel på nesten 80 prosent i februar målt mot samme måned i 2020, ifølge NHO.

- Vi gjør det vi kan for at folk skal få pakkene sine enkelt hjem i den situasjonen som er nå. Også er det svært gledelig å se at vi øker godt utover den generelle veksten i markedet. Det er tydelig at hjemlevering er det som gjelder nå, samtidig forventer vi at endringene vi nå ser i markedet blir permanente. Derfor er vi også glade for å kunne tilby flere former for hjemlevering, slik som samarbeidet med Oda er et eksempel på, avslutter Angen.