Rekordveksten fortsetter for Helthjem og Morgenlevering: Passerte 420 mill. kroner

STOR VEKST: Administrerende direktør i Schibsted Ecommerce & Distribution, Cathrine Laksfoss, gleder seg over gode tall, selv etter rekordtall i fjor. Foto: Schibsted eCommerce and Distribution
STOR VEKST: Administrerende direktør i Schibsted Ecommerce & Distribution, Cathrine Laksfoss, gleder seg over gode tall, selv etter rekordtall i fjor. Foto: Schibsted eCommerce and Distribution

Pressemelding

Helthjem og Morgenlevering med nye rekordtall i tredje kvartal. Spesielt er det sterk vekst innen sirkulær handel.

Publisert: 27. oktober 2021

Schibsteds eCommerce & Distribution-divisjon, majoritetseier i vekstraketter som blant annet Helthjem og Morgenlevering, viser til nok en sterk periode med 424 millioner i samlet omsetning i tredje kvartal.

Omsetningen har økt med 13 prosent målt opp mot samme periode i “koronaåret” 2020, og 34 prosent fra “normalåret” 2019. Cathrine Laksfoss, administrerende direktør i Schibsted Ecommerce & Distribution, gleder seg over tallene.

- Dette har vært nok en god periode for oss, og jeg er stolt over resultatene vi leverer kvartal etter kvartal takket være dyktige ansatte, engasjerte kunder og et godt fokus over lengre tid på enkel hjemlevering, sier Laksfoss.

For å sikre videre vekst er det gjort flere nye, større investeringer, blant annet i en ny terminal på Vestby til over 12.000 kvm., som er blant hovedfaktorene for et negativt driftsresultat på to prosent dette kvartalet.

- Dette er forventede tall, og en naturlig konsekvens av flere investeringer vi gjør for å rigge klart for videre vekst. Etterspørselen etter enkel og bærekraftig netthandel fortsetter å holde seg høy - som er i hjertet av hva vi driver med - og nå investerer vi for å levere de beste tjenestene på markedet fremover, sier Laksfoss.

SATSER SIRKULÆRT: Daglig leder i Helthjem, Anders Lunde Angen, er stolt over de gode resultatene og gleder seg over at deres sirkulære løsninger vokser. Foto: Helthjem/Endre Igland
SATSER SIRKULÆRT: Daglig leder i Helthjem, Anders Lunde Angen, er stolt over de gode resultatene og gleder seg over at deres sirkulære løsninger vokser. Foto: Helthjem/Endre Igland



Vekstraketten
Vekstreisen fortsetter for det Schibsted-, Amedia- og Polaris-eide selskapet Helthjem, som oppnår en omsetningsøkning på 30 prosent målt opp mot samme periode i fjor.

Selskapet leverte like i underkant av tre millioner pakker i tredje kvartal, som tilsvarer en vekst på hele 40 prosent opp mot samme tid i fjor. Spesielt produktet med levering mellom privatpersoner - hvor Helthjem er ledende i Norge - vokser raskt.

Daglig leder i Helthjem, Anders Lunde Angen, forteller at levering mellom privatpersoner er deres største satsning innen sirkulær økonomi.

- Dette produktet er vår største satsning innen sirkulær økonomi, og det er gledelig å se at det slår så godt an i markedet. Dette er et felt vi brenner for, og et viktig fokus i arbeidet fremover, sier Angen.

Helthjem har også startet å synliggjøre utslippsfri levering for den nordiske motegiganten NA-KD, hvor flere hundretusen kan motta en grønnere hjemlevering, takket være blant annet teknologi levert av selskapet Distribution Innovation.

MORGENMAGI: Morgenlevering fortsetter å levere morgenmagi med en omsetningsøkning på 41 prosent. Daglig leder Håkon Liland forteller at de nå lanserer et nytt produkt. Foto: Morgenlevering/Endre Igland
MORGENMAGI: Morgenlevering fortsetter å levere morgenmagi med en omsetningsøkning på 41 prosent. Daglig leder Håkon Liland forteller at de nå lanserer et nytt produkt. Foto: Morgenlevering/Endre Igland

Omsetningsboost
Morgenlevering, som blant annet leverer frokostprodukter og bakst, har levert solide resultater i kvartalet med en omsetningsøkning på hele 41 prosent. Håkon Liland, daglig leder i Morgenlevering, er stolt over de gode resultatene.

- Vår visjon har er å gi morgenmagi til våre kunder, og tallene viser at vi leverer et produkt som folk setter stor pris på. Jeg vil også berømme innsatsen til avisbudene som hver natt leverer maten vår sammen med aviser og netthandelspakker enkelt hjem til kunder over hele landet. De gjør en kjempejobb, sier Liland.

Morgenlevering lanserer også et nytt produkt i oktober, hvor de satser på å tilgjengeliggjøre kvalitetsmat fra norske lokalprodusenter og gårder over hele landet.

Prosjektet med navnet Håndverksmat, skal blant annet fremme prisvinnende sjokolade fra Jentene på Tunet, kvalitetskjøtt fra Ualand gård og sjeldne oster fra Torbjørnrød Ysteri.

- Vi har sett en stor økning i etterspørsel etter kvalitetsprodukter fra lokalprodusenter, og med dette skal vi videreutvikle sortimentet og løfte kvaliteten, og ikke minst rette fokus mot bærekraftig matproduksjon og dyrevelferd, forteller Liland.

      Dele på