Satser på norskproduserte el-kjøretøy

Det er elektrisk stemning hos Helthjem når de nå tester kortreiste og norskproduserte kjøretøy til pakkeleveringen.

LEVERING: Med de nye el-kjøretøyene kan Helthjem levere pakker enklere, raskere og mer miljøvennlig. Foto: Helthjem
LEVERING: Med de nye el-kjøretøyene kan Helthjem levere pakker enklere, raskere og mer miljøvennlig. Foto: Helthjem

Publisert: 19. juli 2019

Målet er at en stadig større del av distribusjonen skal gjennomføres med miljøvennlige transportalternativer. Med nesten 52 millioner kilometer kjørt hvert eneste år, ser Helthjem et stort potensiale i å gå over til mer miljøvennlige distribusjonsmetoder. Et nytt testprosjekt skal nå kartlegge om mindre, elektriske kjøretøy kan være en del av løsningen.

Bra for miljøet – og for sjåførene

Regionsjef for Helthjem-nettverket under Amedia i Romerike og Østfold, Jens O. Aardalsbakke, er ansvarlig for testprosjektet. Han har stor tro på de elektriske kjøretøyene, som i første omgang brukes til å levere pakker i Sarpsborg og Fredrikstad.

– De elektriske firehjulingene vi tester i dette prosjektet heter Paxster, og er produsert i Sarpsborg, så dette er helnorske og kortreiste kjøretøy. Fordi bilene er åpne og ikke har dører, kommer sjåførene tettere på leveringspunktene, de kan sitte komfortabelt og oppreist, og utleveringen blir mer effektiv, sier han.

Aardalsbakke forteller at testsjåførene så langt har vært svært positive til det nye kjøretøyet. I tillegg til å gi fornøyde bud og en mer effektiv distribusjon, er miljøaspektet en viktig del av prosjektet.

– Tiltak som dette gir enormt god miljøeffekt, og foreløpige beregninger viser at vi kan oppnå 60-70% reduksjon i utslippene våre ved å gå over til slike kjøretøy, forteller han.

Hole-in-one for miljøet - over 20 elektriske kjøretøy i Sarpsborg og Fredrikstad

I løpet av vinteren skal Amedia Distribusjon bruke det norskproduserte el-kjøretøyet Paxster på sine ruter i Fredrikstad. 20 kjøretøyer ble 5. desember 2019 hentet på fabrikken i Sarpsborg og sendt ut på veiene i østfoldbyen. Går vintertesten bra, satser Amedia på å ta i bruk kjøretøyet i langt større skala.

– Våre distributører kjører flere millioner kilometer i løpet av et år. Hvis vi greier å flytte mye av denne virksomheten over fra bensin- og dieselbiler til elektrisk drevet transport, som Paxster, vil det gi en flott miljøgevinst. Derfor er vi svært opptatt av å gjennomføre en grundig og god test i løpet av denne vinteren, sier Jens Aardalsbakke, prosjektleder i Amedia Distribusjon.

Tar ansvar
Stadig flere nettbutikker og privatkunder velger å få pakker og nettbestillinger levert og sendt gjennom Helthjem og distribusjonsnettverket til Schibsted, Polaris og Amedia. Markeds- og kommunikasjonsdirektør i Helthjem, André Braathen, mener derfor at de har et ansvar for å begrense utslippene knyttet til leveringen.

– Selv om vi leverer på natt og har en svært effektiv distribusjon jobber vi kontinuerlig med å tenke nytt og smart når det kommer til å begrense miljøbelastningen vår. Satsingen på nye elektriske kjøretøy er den del av denne strategien. Når kundene viser oss tillit ved å velge levering med Helthjem, skal vi gi tilbake ved å sørge for å gjøre det på en mest mulig miljøvennlig måte, sier han.

Fordi de fleste av budene til Helthjem per i dag benytter sine egne biler i transporten, jobbes det med ulike incentivordninger for å få sjåførene til å velge mer miljøvennlige alternativer.

– Vi oppfordrer alle som jobber for oss til å ta miljøvennlige valg, og vi har blant annet utarbeidet en veileder til det vi kaller “Grønn distribusjon”. Den gir informasjon om fordelene ved å velge en elektrisk bil, og tips til smart kjøring både på drivstoff og strøm, forteller Braathen.

Dele på