Smart pakkeboks som forenkler hverdagen

Nå slipper nordmenn å stå i lange køer for å hente pakker

Smart pakkeboks
FREMTIDEN? Vil alle ha en smart pakkeboks utenfor sitt hjem om noen år? Ja, mener Anders Angen, daglig leder i helthjem Netthandel. Foto: Baard Schumann.

– Nordmenn kjøper stadig mer på nett, og kundenes behov endrer seg. Det stilles stadig større krav til enkel levering. Flere ønsker å få pakker tilsendt hjem, fremfor å hente dem på posten, eller være hjemme når den kommer. Vi i helthjem er allerede sterke på rask levering helt hjem av mindre pakker, men større og mer verdifulle pakker krever nye løsninger.

– Undersøkelser viser at ca. halvparten av oss ønsker levering til en sikker pakkeboks plassert utenfor eget hjem. Dette er det vi nå tester, da kundene er vår viktigste driver når det gjelder å tenke nytt, sier Anders Angen, daglig leder i Helthjem.

Enklere netthandel og raskere retur

– En smart pakkeboks vil kunne bidra til enda mer netthandling, da det nå blir mulig å få større og mer verdifulle pakker levert helt hjem på en sikker måte, uten å måtte signere. Retur av for eksempel klær som ikke passer vil også bli enklere. Istedenfor å reise ut og stå i en ny kø for å sende varen kan kunden bestille retur online og legge det ut i boksen. Vi tror den nye pakkeboksen svarer på et sterkt kundebehov i markedet, og mener det er på høy tid at denne type løsninger blir tilgjengelig for alle.

Full kontroll med smarttelefon

– Men boksen gir også fleksibilitet på andre måter, den er perfekt om du skal legge igjen en nøkkel til håndverkeren eller låne bort noe til naboen, sier Angen.

Packbox har åpning til brev og avis, og en stor låsbar dør til pakker. Fordi den drives av solenergi trenger den ikke strømtilkobling. Eieren styrer boksen ved hjelp av en app, og kan gi andre tilgang via engangskoder.

Nå i høst har de aller første brukerne fått montert en pakkeboks hjemme hos seg. Foreløpig er antall brukere begrenset, men tilbakemeldingene er gode. Blant de som tester Packbox er ansatte i blant annet Selvaag og Mesterhus.

Smarte pakkebokser en naturlig del av fremtidens hjem

– For meg er den viktigste grunnen til å teste Packbox at jeg får fleksibilitet. Jeg behøver ikke å være hjemme, men har likevel et trygt sted å motta pakker. Levering har så langt fungert upåklagelig. Det blir på en måte som et postkontor hjemme. Jeg kan også tenke meg at de som driver små bedrifter kan ha god nytte av å kunne sende og motta forsendelser uten å måtte være tilstede og derfor øker mulighet for netthandel, sier Åsgeir Helland, CEO Tooler AS.

– Det er fortsatt mulig å melde sin interesse for å bli testbruker (på helthjem.no). Enn så lenge er tjenesten gratis, men vi jobber med å se på betaling for løsningen og ulike forretningsmodeller, avslutter Anders Angen.