Vilkår

(Offentlig lokasjon: helthjem.no/vilkar-privat )

Vilkår for bruk av helthjem.no og tilhørende transporttjenester. For personvernerklæring se helthjem.no/personvern.

1. Om avtalevilkårene

Avtalevilkårene under gjelder for forbrukere og småbedrifter (heretter omtalt som “avsender”, for den som sender pakken og “mottaker” for angitt mottaker av pakken) som bruker helthjem Privat for distribusjon av pakker. Oppdaterte og de til enhver tid gjeldende avtalevilkår er tilgjengelig på helthjem.no/vilkaar-privat. Vilkårene kan endres uten nærmere varsling. Vilkårene gjelder på tvers av mulige kanaler og websider som en helthjem privat pakke kan bookes fra. Tjenesten leveres av helthjem Netthandel AS, 914 919 010 (heretter omtalt som “leverandøren” eller “helthjem”).

2. Om tjenesten

Ved bestilling inngår kunden en fraktavtale regulert av disse vilkårene. Fraktavtalen gjelder for enten helthjem Privat eller for PostNord MyPack Go tjenesten. Valgt tjeneste fremkommer tydelig gjennom kjøpsprosessen.

2a) helthjem Privat

Helthjem Privat er en frakttjeneste hvor helthjem sine bud henter opp pakker fra privatadresser i Norge. Opphenting kan bestilles fra de adresser som Helthjem til enhver tid har åpnet for tjenesten, dette fremkommer av bestillingsløpet.

Normal leveringstid er 2 - 5 dager for pakker fra og til sentrale Østlandet fra/til resten av Norge. Pakker fra vest-, midt- og nord-Norge som skal sendes til en av nevnte landsdeler, transporteres via Oslo, som gir en ledetid på 4 - 10 dager pr dags dato. Leveringstiden er indikativ, og ikke garantert.

Pakken skal veie mindre enn 5 kg.

Pakken skal være mindre enn 25x35x12 cm hvis emballasjen er en eske, og mindre enn 35x43x14 cm hvis emballasjen er en tøyelig pose.

2b) PostNord MyPack Go

PostNord Mypack Go er en tjeneste hvor avsender kan innlevere pakker hos en PostNord partner/servicepoint og få denne videresendt til et annet PostNord partner/servicepoint i Norge. Pakken må leveres ferdig merket med transportetikett inn på et av PostNords 1 500 leveringssteder og vil leveres ut fra det leveringsstedet som er nærmest den du ønsker å sende til. Pakken kan følges hele veien på vår sporingstjeneste og leveres til mottaker i løpet av 1-5 -virkedager avhengig av hvor den skal.

Maks lengde: 120 cm
Maks lengde + omkrets: 240 cm
Maks vekt: 20 kg

3. Forbrukers forpliktelser

Som bruker av tjenesten forplikter du å oppgi riktig informasjon om varen som ønskes sendt, kun sende pakker som er i overensstemmelse med våre produktvilkår som er beskrevet i i punkt 2a til punkt 2c nedenfor.

3a) Oppgi riktig informasjon om varen som ønskes sendt

Følgende informasjon om varen som ønskes sendt skal gis:

  • Korrekt og fullstendig adresse som pakken skal hentes på og informasjon om avsender som adresse, mail og mobilnummer
  • Hvilken mottaker pakken skal sendes til, herunder korrekt navn, adresse og mobilnummer
  • Korrekt vareverdi på sendte vare(r).benyttes i forbindelse med eventuell utbetaling av erstatning, hvor vareverdien da må kunne dokumenteres

3b) Pakken som sendes er i overensstemmelse med våre produktvilkår

Pakken som sendes skal oppfylle følgende vilkår:

  • Pakken skal ikke inneholde gods som er ulovlig, farlig eller på annet vis uhensiktsmessig å fraktes med tjenesten, herunder, men ikke avgrenset til:
    • temperatursensitivt gods
    • kjemikalier, eksplosiver og brannfarlige stoffer eller annet farlig gods
    • levende dyr
    • etterlikninger av granater, miner, eksplosive innretninger, røykbomber og liknende
    • ulovlige stoffer
  • Pakken skal være forsvarlig pakket for å tåle transport og sortering, herunder bl.a. fall på opp til 3 meter
  • Hvis pakken legges på værutsatt sted, så må pakken være beskyttet mot regn og vind.
  • Pakken skal være tydelig merket med hentekode på utsiden av pakken
  • Dersom gjenbruk av tidligere brukt emballasje skal eventuell(e) opprinnelig(e) sendingsetikett(er) på emballasjen tydelig strekes over/fjernes.

3c) helthjem Privat - legge pakken på anvist sted til riktig tid

Følgende krav gjelder ved henting av pakke:

  • Pakken skal legges på anvist hentested (postkasse, dørmatte eller felleskasse) til angitt tid i siste mottatte kommunikasjon fra Leverandøren.
  • Ved tvil vil vår kundeservice bistå med korrekt lokasjon, og dette vil gjelde som krav etter disse vilkårene
  • Avsender kan helt frem til kl. 21 på planlagt hentedag endre eller kansellere henting av sin pakke, via mottatt ordrebekreftelse og påminnelse. Er ikke avsenders pakke å finne på anvist sted på avtalt hentedato av leverandørs bud, så kan leverandør fakturere avsender en bomturkostnad på 29 kr for forsøket for å hente inn pakken.

Avsender bærer risikoen for pakken og innholdet inntil den er bekreftet hentet av et av våre bud. Vellykket henting er gjennomført når budet har kvittert for opphenting. Kvittering vil fremkomme i sporingslogg og vil normalt varsles som mail/sms samme morgen som henting finner sted. Dersom vi ikke har lykkes å hente pakken av ulike årsaker vil avsender underrettes om dette fra Leverandør og har selv ansvaret for å hente inn igjen pakken. Leverandør står da fritt til å bestemme hvorvidt henteoppdraget fra avsender kanselleres eller partene i fellesskap enes om å forsøke en ny opphenting, avhengig av årsak til at første opphenting ikke var vellykket.

Leverandøren kan undersøke og om nødvendig selv eller ved hjelp av kompetent personell, åpne en sending dersom det er mistanke om at pakkesendingen inneholder forbudt materiale eller i seg selv er farlig å sende. Tilsvarende gjelder ved mistanke om at pakkesendingen ikke er forsvarlig innpakket og av den grunn antas å kunne skade personer, utstyr, eller andre pakkesendinger. Leverandør har også rett til å åpne en pakke om den ikke er merket med hentekode, eller påskrevet hentekode er feil, som et ledd i kundesupport for å sikre videre fremsending av pakken.


Leverandøren kan avbryte formidlingen av sending som omtalt i forrige ledd. Leverandøren skal gi avsenderen melding hvis pakkesendingen har vært åpnet eller formidlingen avbrytes.

Leverandøren kan destruere sending som anses farlig å sende, men skal før destruering om mulig informere avsenderen om dette.

3d) MyPack Go - Innlevering av sendinger

Forbruker på skrive ut PDF og tape/lime denne på pakken. Leveres ferdig merket inn på et av PostNords 1 500 leveringssteder og leveres ut fra det leveringsstedet som er nærmest den du ønsker å sende til.

4. Leverandørs forpliktelser

Følgende forpliktelser gjelder for Leverandøren overfor avsenderen:

  • Leverandøren skal bekrefte overfor avsenderen at pakken er hentet gjennom sporingslogg for pakken
  • Leverandøren skal frakte pakken til mottaker iht avtale
  • Dersom Leverandøren ikke lykkes med å hente pakken på avtalt dato, vil Leverandøren forsøke å kontakte avsender for å finne årsaken og eventuelt avtale henting på en senere dato.
  • Leverandøren kan nekte å hente opp pakke dersom denne bryter med øvrige produktkriterier angitt i disse vilkårene. Avsender må selv kontakte leverandør for mer informasjon om hvorfor pakken ikke ble hentet for å se om det er grunnlag for et nytt henteforsøk.
  • I tilfeller der henteoppdrag ikke gjennomføres og avsender ikke har brutt vilkårene kan avsender få refundert opphentingskost ved å kontakte kundeservice senest 48 timer etter opphentingsforsøket. Dersom årsak til feilet opphenting er grunnet brudd på vilkår vil Leverandøren kunne avgjøre om kunden skal få refundert fraktbeløpet eller ikke, eller tilbakeholde en del av beløpet, avhengig av årsak og situasjon. Det kan ta inntil 14 dager før pengene tilbakeføres til kredittkortet som ble benyttet i transaksjonen.

Forhold leverandøren ikke er ansvarlig for:

  • Det påhviler avsenderen å sjekke at pakken er forsvarlig emballert, og eventuelle skader under transporten som skyldes mangelfull emballering er avsenderens ansvar
  • Det påhviler avsenderen å sikre at pakker hentes inn igjen/legges på sikkert sted hvis pakken ikke kunne hentes som avtalt
  • Leverandøren er kun en tjenesteleverandør for frakten, og kan ikke holdes ansvarlig for andre parters håndtering av forespørsler/krav om bytte, heving, refusjon e.l.

5. Betaling

Prisen avsenderen skal betale for frakten vil senest bli synliggjort for avsender i steget for betaling i bestillingsflyten. Vi har kun gebyrfri kortbetaling. Både debit- og kredittkort kan benyttes. Alle kortopplysningene SSL-krypteres, noe som betyr at sikkerheten er god. Dessuten er det kun vår betalingsløsning Stripe som har tilgang til kortinformasjonen din.

6. Kundeservice

Status på din pakke kan følges på sporingslinken som kommer i kvitteringseposten. Spørsmål vedrørende tjenesten og eventuelle spørsmål til status på sendingen kan rettes til https://helthjem.no/kontakt-forbruker/, telefon 4006 4009, chat på helthjem.no eller via vår Facebook-side.

7. Erstatning for tap, skade eller forsinkelse

Leverandørens ansvar for en pakke inntrer når sendingen er kvittert hentet av Leverandørens bud.

Leverandørens ansvar for en pakke opphører når sendingen er:

  • Utlevert til mottaker
  • Stilt til mottakers rådighet på en adresse som denne har oppgitt
  • Returnert og tilbakelevert til avsender, der utlevering etter punkt 1 og 2 ikke kan gjennomføres.
  • Avsender har fått erstatning for tapt eller skadet forsendelse

Krav om erstatning må fremsettes uten ugrunnet opphold, senest 14 dager etter forsendelsen ble hentet fra avsender.

Leverandøren er ikke ansvarlig for skader som oppstår som konsekvens av det man må kunne forvente gjennom normal transporthåndtering, herunder, men ikke avgrenset til:

  • Feil eller forsømmelse fra den skadelidtes side
  • Sendingens beskaffenhet
  • Mangelfull emballasje
  • Forhold og følger som Leverandøren ikke kunne unngå eller avverge (Force majeur).

Tjenesten er ikke godt egnet for frakt av knusbare gjenstander som glass, speil o.l. Som er sensitivt for små vibrasjoner, fall o.l. som kan oppstå i en normal transportkjede. Pakkens emballasje må bl.a. tåle fall på 3meter. Dersom pakkene er godt nok emballert kan imidlertid slike gjenstander også sendes med tjenesten.

Leverandøren er ikke pliktig å yte erstatning ved forsinkelser utover normal fremsendingstid. Ved vesentlige forsinkelser, minimum 2 uker fra hentetidspunkt eller mer, kan Leverandøren imidlertid erstatte fraktbeløpet etter nærmere avtale med avsender.

7a) helthjem Privat

Pakker sendt med tjenesten er dekket av en forsikring på opp til kr 1500. Dersom pakken forsvinner eller blir ødelagt på vis utover det som kan forventes av normal transport, kan avsender få refundert vareverdi på opp til kr 1500. For at Leverandøren skal utbetale forsikring må avsender kontakte Leverandørens kundeservice og oppgi relevant informasjon om pakken, herunder, men ikke avgrenset til:

  • Dokumentasjon på vareverdi i form av kjøpskvittering eller salgsannonse
    • Hvis avsenders dokumenterte vareverdi overstiger den oppgitt vareverdi ved bestilling, så legges vareverdien oppgitt i bestillingen til grunn
    • Ved mangelfull, manglende eller tvil om autentiteten til dokumentasjon på vareverdi, kan leverandør legge til grunn rimeligste kostnad for en lik eller tilsvarende vare fra prisjakt, finn.no eller liknende siderDokumentasjon på at pakken var forsvarlig emballert, herunder bilder mm.

Leverandør er ikke pliktig å erstatte verdi utover oppgitt vareverdi ved bestilling og maksimalt kr 1500,- per pakke.

Erstatning utbetales fortrinnsvis til avsender, men kan etter avtale med avsender erstattes direkte til mottaker der avsender ser dette som hensiktsmessig. Leverandør er ikke ansvarlig for følgeskader.

7b) PostNord MyPack Go

Blir sendingen skadet eller borte, erstatter PostNord pakkens verdi med opptil 10 000 kr gitt nødvendig dokumentasjon. PostNord er motpart for forsikringer knyttet til disse pakkene. Dersom PostNord ikke godkjenner erstatningskravet vil ikke Leverandør være ansvarlig for å utbetale noen erstatning.