Ofte stilte spørsmål

På denne siden har vi samlet svar på “ofte stilte spørsmål” om den nye tjeneste Meg til Deg.

Hvorfor kan jeg ikke bestille henting på min adresse?

Vi har foreløpig en begrenset dekning på innhenting både geografisk, og innad i geografier. Du kan sende til hele landet, men vi kan hente pakker i et mer avgrenset området. Vi utvider dekningen løpende og du finner dekningsoversikten på helthjem.no/megtildegdekning.

Hvor kan jeg spore pakken?

 

Pakkene spores med lenken du har fått på SMS, eller ved å taste inn sporingsadressen manuelt i nettleseren din. Sporingsadressen er: «http://megtildeg.no/order/track/R-XXXX» men du må erstatter «R-XXXX» med ditt eget sporingsnummer.

Er det trygt å legge pakken i postkassen eller på dørmatten?

Ja, i de aller fleste tilfellene går dette veldig bra og vi anser dette som trygt.

Ved de adressene vi har opplevd at flere pakker forsvinner fra dørmatter eller postkasser, så vil vi lagre dette i våre systemer, og ikke tilby henting eller utlevering til disse adressene. Et godt eksempel er studentboliger, der vi har sett oss nødt til å sperre noen adresser for å unngå at pakker blir stjålet.

Hvor skal jeg legge ut pakken?

Hvor du skal legge pakken er avhengig av hvordan du bor. Bor du i enebolig, rekkehus eller andre boliger med «vanlig» postkasse uten lås, skal du legge pakken opp i postkassen din. Bor du i blokk eller en liknende bosituasjon der du har små postkasser med lås på, skal du i utgangspunktet legge pakken din på dørmatten for at vi skal klare å hente den.

Våre systemer vil sjekke adressen din opp mot hva slags postkasse du er registrert med, og du vil få beskjed om hvor den vil bli hentet når du bestiller.

Må jeg være hjemme når dere henter pakken?

Nei, du må ikke være hjemme når pakken hentes.

Det er veldig viktig at pakken blir lagt ut før kl. 23.00, og at du merker postkassen din med fullt navn så budet lett finner pakken. Har du fått beskjed om å legge pakken på dørmatten din, så pass på at det er døren din som er godt merket med navn.

Når blir pakken hentet?

Pakker blir hentet mellom kl. 23.00 og 07.00, men du trenger selvsagt ikke være våken for å sende en pakke med megtildeg.no. Da regner vi med at du sover, og du hører ikke noe fra oss når vi henter.

Hvor lang tid tar det før pakken kommer fram?

Den raskeste leveringen er innenfor 32 timer, og gjelder pakker som reiser innenfor samme geografi – Østlandet, Vestlandet, Sør-Norge, Midt-Norge og Nord-Norge er «geografiene» vi opererer med. Gjennomsnittlig leveringstiden for hele landet ligger på 3-5 dager. Tar pakken lengre enn 5 dager bør du ta kontakt med vår kundeservice.

Hvordan merker jeg døren min?

Vi anbefaler alle å merke døren sin, slik at budet finner fram til hvor pakken skal leveres.

Vi vet at det i noen blokker ikke er tillatt å merke døren sin, og vi anbefaler her å enkelt klistre en post-it lapp med navn/nr på døren din.

 

Hvordan blir pakken levert til mottaker?

Meg Til Deg benytter primært helthjem sitt distribusjonsnettverk, og pakkene blir da levert av avisbudene rundt i landet. Der vi av en eller annen grunn ikke kan levere ut med avisbudene våre gjøres pakken om til en hentesending, og utleveres til nærmeste PostNord-hentested. Dette omfatter ca. 10% av pakkene.

Pakken min er ikke blitt hentet, hva gjør jeg?

Det hender en sjelden gang at et bud ikke finner pakken. Da skal budlederen ta kontakt med deg dagen etter og avtale ny opphenting. Dersom dette mot formodning ikke skjer kan du også aktivt be om et nytt opphentingsforsøk via vår kundeservice.

Jeg bor i blokk, hvordan kommer budet seg inn?

Avisbudene som leverer pakkene har, på samme måte som postbud, tilgang til de fleste oppganger gjennom en såkalt «sentralnøkkel» som utstedes av styret i blokka. Dersom vi ikke ennå har tilgang til blokken din vil du ikke kunne bestille en henting, vi anbefaler deg da å be styret utstedet nøkkel til oss slik at vi kan hente opp. Det tar gjerne noe tid før vi får tilgang til nye bygg.

Betalingen går ikke igjennom på Meg til Deg?

Vi har vært borti at noen kunder har hatt denne utfordringen, og da har feilen ligget i gamle browsere/nettlesere. Hvis du forsøker å oppdatere til nyeste versjon eller bruk en annen nettleser bør dette fungere. Google Chrome pleier å funke for oss i helthjem 🙂

Hvilke informasjon får den jeg sender pakken til?

Mottakeren får en sms som bekrefter at vi har hentet pakken og inneholder lenke til sporingen på pakken slik at de kan følge med på pakkens reise. Mottakeren får også SMS når pakken er levert, eller når den er klar for henting, om pakken utleveres i butikk.

Vil jeg få beskjed om at pakken er levert hos mottaker?

Det sendes i dag ikke en melding om at pakken er levert til avsender. Du kan sjekke om pakken er utlevert på sporingssiden, se «hvor kan jeg spore pakken» for fremgangsmåte på dette.

 

Jeg lurer på noe annet

Fant du ikke svaret på det du lurte på? Ta gjerne kontakt med vår kundeservice, så kan du hjelpe deg.