FAQ

Vi har samlet de vanligste spørsmålene nedenfor. Du kan enkelt søke i feltet under, for å finne raskt frem til det du lurer på.

Jeg har fått beskjed om at pakken min er levert, men jeg kan ikke finne den

Pakken din er levert på dørmatten eller i postkassen din, avhengig av hva slags type bolig og nabolag du bor i. Sjekk derfor at adressen du har oppgitt er riktig, og sjekk både postkassen og dørmatten.

Jeg er bortreist når pakken skal leveres

Om du ikke er hjemme i en lengre periode i tidsrommet pakken din skal leveres, kan du ta kontakt med vår kundeservice slik at vi kan levere pakken din til et utleveringssted i nærheten, hvor pakken kan ligge trygt i 14 dager.

Jeg er ikke hjemme når pakken min skal leveres

Vi leverer pakken hjem til deg med avisbud om natten, og du trenger derfor ikke personlig ta i mot eller signere for pakken. Vi legger pakken trygt på dørmatten eller i postkassen, og sender deg en SMS når pakken er levert, slik at du kan ta inn pakken når du står opp om morgenen.

Jeg har oppgitt feil adresse

Som kunde er du ansvarlig for å oppgi korrekt adresse ved bestilling hos nettbutikk. Du kan endre adressen hos nettbutikken frem til pakken er sendt fra deres lager, etter dette kan ikke adressen endres. Hvis du bor i nærheten av den oppgitte adressen, kan vi sende pakken til nærmeste utleveringssted.

Dersom du ikke har mulighet til å hente den ut på et utleveringssted kan vi returnere pakken til avsender/nettbutikk, slik at du kan bestille en ny pakke til rett adresse. Om du ønsker å endre levering, kan du ta kontakt med vår kundeservice.

Hvis avsender har lagt inn feil adresse, må du ta kontakt med avsender for å få den endret. Helthjem som distributør kan dessverre ikke endre adressen på denne eller fremtidige pakker.

Jeg har fått beskjed om at budet ikke kunne finne meg

Vi leverer om natten, og budet vil ikke forsøke å kontakte deg personlig for å overlevere pakken. Noen ganger hender det dessverre at budet ikke finner frem til deg. Du vil da motta en SMS eller e-post med spørsmål om mer informasjon, som vil kunne hjelpe budet å finne frem til deg.

Mer informasjon kan eksempelvis være; blå dør med rød dørmatte, andre dør til venstre o.l. Sikre også at både døren og postkassen din er merket med navn. Budet vil forsøke å gjøre en ny utlevering påfølgende natt.

Om du ikke oppgir mer informasjon om leveringspunktet ditt innen kl 21, vil vi sikre at du får pakken ved å levere den til et utleveringssted i nærheten av adressen din - dette vil du da få beskjed om.

Sporingen sier at pakken er levert til en butikk, men jeg har ikke fått informasjon om utlevering

Om du har oppgitt SMS og/eller e-postadresse i bestillingen din, skal du ha mottatt en beskjed med hentekode for å hente ut pakken. Har du ikke oppgitt denne informasjonen vil du motta brev i posten med hentekode. Sjekk disse stedene for å forsikre deg om at du ikke har mottatt koden.

Om du fortsatt ikke har mottatt noen kode, ta kontakt med vår kundeservice.

Hvorfor viser sporingen at pakken befinner seg et annet sted enn mitt poststed?

Stedsnavn i sporingen defineres av postnummer. I noen tilfeller vil det derfor kunne vises at pakken er et annet sted i nærheten av deg, fordi terminalen hvor pakken ble behandlet på har lokasjon her. Pakken vil likevel bli utlevert til den adressen du har oppgitt.

Sporingen har stoppet opp

Pakken som er på vei til deg beveger seg forbi mange sporingspunkter, noen av de er synlige i sporingen og andre ikke. Pakken leveres i løpet av 2-5 virkedager, men om pakken din mot formodning ikke er levert i dette tidsrommet, og sporingen ikke viser bevegelse, anbefaler vi at du tar kontakt med vår kundeservice så vi kan se nærmere på saken.

Jeg har mottatt en skadet pakke

Pakke fra nettbutikk: Om innholdet i pakken er skadet, må du ta kontakt med nettbutikken du bestilte fra, slik at de kan hjelpe deg med en erstatning. Nettbutikken er her ansvarlig, og Helthjem erstatter ikke disse pakkene i henhold til avtale med nettbutikk.

Pakke fra privatperson / helthjem Privat: Pakken og pakkens innhold er alltid forsikret av Helthjem. Ta kontakt med vår kundeservice for erstatning. OBS! Dokumentasjon på innhold/innholdets verdi må fremlegges.

Jeg har fått en rar SMS eller epost, er dette svindel?

Vi har tidligere vært borti svindelforsøk, der svindlere skjuler seg som Helthjem. Om du har fått SMS eller epost fra oss som virker rar, husk at vi ALDRI vil be om penger, kontoinformasjon eller andre former for betaling fra deg, for å levere ut en pakke eller i etterkant av en levering. Er du likevel usikker, vær så snill og ta kontakt med vår kundeservice.

Jeg har bestilt hjemlevering, men har fått melding om å hente pakken min på et utleveringssted.

Pakker kan bli levert på et utleveringssted istedenfor hjem til deg av flere ulike årsaker. Det kan være fordi vi ikke har dekning på din adresse eller at budet ikke har funnet frem til adressen din. I noen tilfeller kan det også være fordi pakken din er for stor til å bli levert helt hjem.

Kan jeg endre hvilket utleveringssted pakken min blir levert til?

Pakken din vil bli levert på det utleveringsstedet som er nærmest din adresse. Hos enkelte nettbutikker får opp flere valgalternativer på hentesteder i ditt nærområder. Etter at pakken er ankommet utleveringsstedet kan du dessverre ikke endre hentested.

Jeg er bortreist, og har ikke mulighet til å hente pakken på Hentested innen fristen.

Fra pakken din er ankommet hentestedet har du 7 dager på å hente ut pakken din. Hvis pakken ikke er hentet etter 3 dager vil du få en varsel om å hente pakken din som inkluderer en link hvor du kan utsette hentefristen ytterligere 7 dager.

Må jeg vise legitimasjon for å hente ut pakken min?

Den 4-sifret hentekoden du får på sms og mail fra oss er individuell og nødvendig for at du skal få hentet ut din pakke. Noen nettbutikker krever derimot legitimasjon sjekk, så ta gjerne med gyldig ID når du henter ut pakken.

Hvor er mitt nærmeste hentested?

Helthjem har egne hentesteder, og samarbeider ellers med Postnord.

Gå til denne siden for å søke opp hva som ligger nærmest deg.

Jeg skal returnere pakken hjemmefra, hva gjør jeg?

Pakken sender du enkelt fra ditt eget hjem. Du har mottatt en bestillingsbekreftelse på mail, hvor du finner en Hentekode, og denne koden skal skrives på pakken.

Pakk pakken forsvarlig i egnet emballasje og skriv koden tydelig på pakken - gjenbruk gjerne emballasje, men pass da på at det ikke er annen synlig sendingsinformasjon som etiketter, adresser o.l. Du kan bruke tusj til å stryke over sendingsinformasjon som ikke gjelder.

Legg deretter pakken på dørmatten eller i postkassen din (se bestillingsbekreftelsen du fikk på mail) før kl 23 på den aktuelle datoen (se bestillingsbekreftelse). Pakken hentes av vårt bud i løpet av natten, og du trenger ikke være våken for å overlevere pakken eller signere - vi sender deg en SMS når pakken er hentet.

Skal jeg ikke skrive navn og adresse til mottaker på pakken?

Du skal kun skrive Hentekoden som du har mottatt på mail på pakken, eksempelvis R-YEKGX. Når avisbudet henter pakken og leverer den på terminalen vår, legger vi inn koden din og får ut en etikett med navn og adresse på mottaker.

Har du valgt Stor eller Ekstra stor pakke, vil du få en etikett tilsendt på mail. Denne må du printe ut og feste på pakken, før du leverer den inn til et Postnord-innleveringssted.

Jeg er ikke hjemme når pakken skal legges ut / Jeg ønsker å endre dato for opphenting av pakke

Du kan endre opphentingsdato via link i bestillingsbekreftelsen du har mottatt på mail frem til kl 21 samme kveld.

Jeg skal returnere pakken min via et innleveringssted, hva gjør jeg?

Det er nettbutikken som bestemmer hvordan pakken skal returneres. Mange nettbutikker legger ved en returetikett i pakken, med instruks om hvilke leverandør du skal returnere med.

Har du ikke fått en returetikett, må du ta kontakt med nettbutikken du handlet hos for mer informasjon.

Helthjem bygger ut sitt eget nettverk av hentesteder, og samarbeider også med Postnord. Disse to alternativene er derfor de vanligste for pakker som skal returneres med oss.

Jeg har en retur med Postnord-etikett. Kan jeg returnere denne på et Helthjem hentested?

Nei, du kan kun returnere returpakker med helthjem etikett på våre hentesteder. Pakker med postnord etikett kan returneres der hvor du hentet pakken din, eller andre postnord hentesteder.

Hvordan skal jeg pakke inn pakken?

Pakken må pakkes inn forsvarlig etter innholdet, slik at pakken tåler ordinær håndtering. Avsender er ansvarlig for innpakking.

Skal du sende noe som lett kan gå i stykker bør du pakke den godt inn i noe mykt med en eske eller tykkere papir som ekstra beskyttelse. Ting som det ikke er fare for at kan gå i stykker kan fint pakkes inn i gråpapir, bærepose o.l. men pass på at du lukker pakken godt, slik at ikke er fare for at noe faller ut av pakken.

Les våre tips og triks her!

Hvordan sender jeg en pakke med Helthjem?

Pakken sender du enkelt fra ditt eget hjem! Gå inn her for å opprette en sending ved å registrere adresse for avsender og mottaker. Deretter mottar du en bestillingsbekreftelse på mail, med en Hentekode, som du skal skrive på pakken.

Pakk pakken forsvarlig i egnet emballasje og skriv koden tydelig på pakken - gjenbruk gjerne emballasje (se våre tips her), men pass da på at det ikke er annen synlig sendingsinformasjon som etiketter, adresser o.l. Kryss for eksempel over med en tusj.

Legg deretter pakken på dørmatten eller i postkassen din (se bestillingsbekreftelsen du fikk på mail) før kl 23. Pakken hentes av et avisbud i løpet av natten, og du trenger ikke være våken for å overlevere pakken eller signere - vi sender deg en e-post når pakken er hentet.

Skal jeg ikke skrive navn og adresse til mottaker på pakken?

Du skal kun skrive Hentekoden som du har mottatt på mail på pakken, eksempelvis R-YEKGX. Når avisbudet henter pakken og leverer den på terminalen vår, legger vi inn koden din og får ut en etikett med navn og adresse på mottaker.

Hvor skal jeg levere inn pakken?

Småpakker skal ikke leveres inn på postkontor eller utleveringssted for pakker - den skal bestilles på nett her og legges på dørmatten din eller i postkassen før kl. 23 på valgt dato. Det finnes noen unntak, og det får du beskjed om når du bestiller, sammen med informasjon om hvor du skal levere pakken.

Jeg velger den minste pakken, men får automatisk en høyere pris og beskjed om å levere pakke i butikk

Det er dessverre ikke alle adresser som har dekning for henting på dørmatten, men vi jobber kontinuerlig for å åpne for flere adresser. Hvis du ikke har dekning på adressen din vil du likevel kunne sende pakke. Da skriver du ut etiketten du får tilsendt på mail og leverer inn pakken på et utleveringssted.

Jeg har skrevet feil adresse i bestillingen, hva gjør jeg?

Det er dessverre ikke mulig å endre en bestilling etter at den er bekreftet. Om du har tastet feil må du opprette en ny bestilling med korrekt adresse, og ta kontakt med kundeservice for å kansellere den første.

Pakken min er innenfor målene og under 5kg, men får ikke plass i postkassen. Hva gjør jeg?

I slike tilfeller bør pakken henges i pose eller lignende på postkassen da avisbudet har fått beskjed om at pakken skal hentes i postkassen.

Hvor lang tid tar det å sende en pakke?

Dette vil variere utifra hvor i landet du sender fra og hvor pakken skal sendes. Du kan selv sjekke hvor lang tid det tar for akkurat din pakke her.

Jeg logget inn på MinSide, men ser ikke pakken jeg venter på fra nettbutikk

I dag er det kun pakker som sendes mellom privatpersoner som vises på MinSide. Pakker sendt fra nettbutikk vises dessverre ikke her ennå.

Jeg får ikke lenger SMS om at pakken min er hentet - hvorfor?

Vi har gjort en endring i hvordan vi informerer avsender om pakken som er sendt, og sender nå mer av kommunikasjonen vår som epost. Dette gjelder blant annet bekreftelsen på at pakken er hentet og når pakken er levert.

Henter dere pakker fra låste postkasser?

Nei, det gjør vi ikke. Når du har bestilt henting av en pakke, vil du på kvelden få en SMS om hvor pakken skal legges. Står det at den skal legges i en postkasse, men du selv vet at denne er låst, ber vi deg legge pakken under eller over postkassen. Pass på at den tåler fukt, om det er fare for regn eller snø.

Jeg har booket en Megtildeg-pakke. Kan jeg sende denne fra et av Helthjems egne hentesteder?

Nei, dessverre. Foreløpig kan man ikke sende Megtildeg-pakker fra våre egne Helthjem-hentesteder.

Vi bruker vår partner Postnord til å sende pakker der vi selv ikke har dekning for opphenting.

Jeg logget inn på MinSide, men ser ikke pakken jeg venter på fra nettbutikk

I dag er det kun pakker som sendes mellom privatpersoner som vises på MinSide. Pakker sendt fra nettbutikk vises dessverre ikke her ennå.

Hvordan forholder Helthjem seg til Corona-virus?

Helthjem følger utviklingen rundt Corona-viruset nøye, og har satt i gang en rekke tiltak i organisasjonen for å redusere smittefaren. Du kan lese mer om dette her.

Er det trygt å sende pakker hjemmefra?

Vi gjør en rekke tiltak for å hindre spredning av smitte gjennom vår verdikjede. Har du en pakke å sende, pass på at du utviser god håndhygiene når du håndterer produktet som skal sendes, og innpakningen av dette.

Folkehelseinstituttet anser ikke pakker eller emballasje som synnsynlige smittekilder.

Er det trygt å motta pakker levert med Helthjem?

Helthjem leverer pakker hjem på natten til postkasse eller inngangsdør, og har ingen interaksjon med mottakere.

Vi har iverksatt en rekke tiltak for å hindre Korona-smitte i vår verdikjede, og følger til enver tid FHIs retningslinjer og anbefalinger. FHI anser ikke netthandel som en sannsynlig smittevei for Korona-viruset.

Jeg får ikke svar fra kundeservice

Vår kundeservice er tilgjengelig i alle kanaler til vanlige åpningstider, og våre konsulenter jobber iherdig for å svare alle. Vi er godt rustet, men merker naturlig nok en økning av henvendelser i disse dager, som kan gi noe lengre svartid i noen tidsperioder. Vi har likevel ikke glemt deg og vil svare deg så fort vi kan.

Hvordan forholder Helthjem seg til Corona-virus?

Helthjem følger utviklingen rundt Corona-viruset nøye, og har satt i gang en rekke tiltak i organisasjonen for å redusere smittefaren. Du kan lese mer om dette her.

Hvorfor er pakken min forsinket?

Tross Corona-situasjonen gjør vi i Helthjem så godt vi kan for å opprettholde distribusjon av pakker hjem til forbrukere i hele landet, men gjør oppmerksom på at forsinkelser kan oppstå.

Er det trygt for nettbutikker å sende pakker?

Folkehelseinstituttet anser ikke pakker eller emballasje som synnsynlige smittekilder.

Samtidig oppfordrer vi på det sterkeste alle nettbutikker til å følge Folkehelseinstituttets retningslinjer, og sikre god hygiene under innpakking og forsendelse av produkter fra deres lager.

Pakkene vi har sendt er ikke levert ut til mottaker, hvorfor?

Helthjem gjør så godt vi kan for å opprettholde distribusjon av pakker hjem til forbrukere i hele landet. Vi opplever et økende trykk på pakker som skal leveres hjem, og vi jobber på spreng for å få alle pakker ut. Det kan oppstå forsinkelser, men dette ber vi om forståelse for.

Hva gjør dere for å sikre egen distribusjon mot smittespredning?

Vi følger til enhver tid Folkehelseinstituttet retningslinjer om hygiene, og har iverksatt en rekke tiltak for å beskytte våre egne bud og samtidig minimere spredning. Menneskelig interaksjon med Helthjem er minimal, da vi leverer på natten til mottakers postkasse eller inngangsdør.

Vil mine magasiner bli levert som planlagt?

Vi har i dag ingen forsinkelser knyttet til distribusjon av magasiner og andre print-produkter, og vi vil holde våre kunder informert om dette skulle endre seg.

Hvordan forholder Helthjem seg til Corona-virus?

Helthjem følger utviklingen rundt Corona-viruset nøye, og har satt i gang en rekke tiltak i organisasjonen for å redusere smittefaren. Du kan lese mer om dette her.

Er det trygt å sende pakker hjemmefra?

Vi gjør en rekke tiltak for å hindre spredning av smitte gjennom vår verdikjede. Har du en pakke å sende, pass på at du utviser god håndhygiene når du håndterer produktet som skal sendes, og innpakningen av dette.

Folkehelseinstituttet anser ikke pakker eller emballasje som synnsynlige smittekilder.

Er det trygt å motta pakker levert med Helthjem?

Helthjem leverer pakker hjem på natten til postkasse eller inngangsdør, og har ingen interaksjon med mottakere.

Vi har iverksatt en rekke tiltak for å hindre Korona-smitte i vår verdikjede, og følger til enver tid FHIs retningslinjer og anbefalinger. FHI anser ikke netthandel som en sannsynlig smittevei for Korona-viruset.

Jeg får ikke svar fra kundeservice

Vår kundeservice er tilgjengelig i alle kanaler til vanlige åpningstider, og våre konsulenter jobber iherdig for å svare alle. Vi er godt rustet, men merker naturlig nok en økning av henvendelser i disse dager, som kan gi noe lengre svartid i noen tidsperioder. Vi har likevel ikke glemt deg og vil svare deg så fort vi kan.

Hvordan forholder Helthjem seg til Corona-virus?

Helthjem følger utviklingen rundt Corona-viruset nøye, og har satt i gang en rekke tiltak i organisasjonen for å redusere smittefaren. Du kan lese mer om dette her.

Hvorfor er pakken min forsinket?

Tross Corona-situasjonen gjør vi i Helthjem så godt vi kan for å opprettholde distribusjon av pakker hjem til forbrukere i hele landet, men gjør oppmerksom på at forsinkelser kan oppstå.

Hvilke forholdsregler tar dere ved utleveringsstedene deres?

For å redusere smittefare via håndterminal på våre utleveringssteder, innfører vår underleverandør Postnord at de ansatte taster inn mottakers navn i blokkbokstaver ved levering, i stedet for at kunde må signere selv.

Fant du ikke svar på det du lette etter?

Ta gjerne kontakt med vår fantastiske kundeservice. Vi hjelper deg gjerne og svarer så raskt vi kan.

Ta kontakt her